5 moduri de a face trecerea de la home work la office work mai usoara

In urma cu doi ani, atat angajatorii, cat si angajatii au fost pusi in fata unei provocari neasteptate, provocare pentru care nu au existat previziuni si timpi de pregatire: adaptarea la lucrul de acasa. Brusc, casa s-a transformat in birou, si desi impactul a fost mare, fiecare dintre cei implicati au reusit sa gaseasca resursele necesare adaptarii. Companiile, pe de o parte, au investit in programe de dezvoltare pentru manageri, care sa le ofere suport in acest nou tip de management de la distanta. Angajatii au imbratisat si ei acest nou mod de lucru, care a venit si cu o flexibilitate a programului la pachet, dar si cu sentimente de izolare si anxietate. Doi ani au fost suficienti pentru a ajunge la un echilibru, pentru a seta pentru fiecare un nou mod de lucru eficient, productiv.

Acum, dupa doi ani in care biroul s-a mutat acasa, odata cu incheierea perioadei de restrictii cauzate de pandemie, mare parte dintre angajati sunt din nou pusi in fata unei noi adaptari, a unei noi provocari: cea a reluarii activitatii de la birou. Toate organizatiile trebuie sa-si regandeasca strategia de employment, cu scopul de a face trecerea catre noua realitate cat mai lina.

Cum pot veni companiile in ajutorul angajatilor, pentru o reluare cat mai confortabila si apreciata a activitatii la birou?

  1. Abordarea step-by-step. Modul de lucru hibrid pare ca atrage tot mai multi sustinatori.  Chiar si organizatiile care se gandesc sa reia activitatea in formatie completa la birou ar trebui sa se gandeasca la o perioada de readaptare de cateva luni, in care angajatii sa poata alege cateva zile pe saptamana in care sa vina la birou, iar in celelalte sa lucreze de acasa. facand astfel trecerea mai putin brusca. Progresiv, numarul zilelor la birou poate sa creasca pana la echilibrul potrivit fiecarui department.
  2. Acceptarea unui program flexibil. Ceea ce a scos clar in evidenta aceasta perioada, si ar trebui luat in calcul de catre organizatii, a fost faptul ca oamenii isi fac treaba si sunt chiar si mai responsabili, mai ales atunci cand nu sunt permanent “supervizati”. Practic s-a demonstrat ca nu exista legatura intre 8 ore de lucru si eficienta angajatilor. Tocmai de aceea, cand vorbim de program flexibil, angajatii ar trebui sa se simta liberi sa-si resolve urgente personale in timpul zilei, pentru ca acest lucru ii face si mai responsabili si isi vor indeplini toate taskurile, dupa un program propriu, chiar daca e nevoie sa o faca in afara orelor standard de lucru.
  3. Oferirea de sprijin emotional. Pe langa un program flexibil, pentru a-si gestiona sarcinile mai eficient, angajatii au nevoie să fie sustinuti in eforturile lor de a gasi un echilibru. Suportul emotional poate fi oferit in diverse forme, fie prin comunicare frecventa sau activitati comune, cum ar fi pauza de cafea impreuna. De asemenea, e importanta incurajarea activitatii fizice sau a intalnirilor in care se discuta despre viata personala si provocarile prin care trec angajatii in această perioada de readaptare.
  4. Implementarea unor activitati de conectare la birou. Crearea unor oportunitati noi de socializare, va face mai atractiva si apreciata prezenta la birou. Fie ca vorbim de un barista renumit care sa pregateasca cafea personalizata dimineata sau sa-i invete pe angajati cum sa pregateasca o cafea adevarata. Sau invitarea unui bucatar Chef renumit care sa le gateasca un pranz sanatos, implicandu-i chiar si pe ei in aceasta activitate. Sau ateliere de 30 de minunte prin care angajatii sa faca pauze de relaxare si creativitate, atunci cand au nevoie de o resetare si o recastigare a energiei.
  5. Celebrarea intoarcerii la birou cu un team building de reconectare. Sunt colegi care nu s-au vazut niciodata, sau care in ultimii doi ani s-au vazut foarte putin, iar nevoia de conectare, de aliniere pe valori si de reactivare a echipelor este tot mai mare. De aceea, acum, mai mult ca oricand e nevoie de organizarea unor activitati care sa implice 100% participantii, care sa le faciliteze crearea unui spatiu si a unei atmosfere propice revederii, reintalnirii. Fie ca este sub forma unei zile petrecute in aer liber, in apropiere de orasul in care se afla organizatia, fie ca e vorba de un eveniment de 2-3 zile in zone turistice apreciate, team building-ul este momentul asteptat de mai bine de doi ani de catre toti angajatii.

In acest fel, liderii si organizatiuile din care fac parte se pot asigura ca angajatii reusesc sa parcurga cu succes acest proces de readaptare la activitatea desfasurata la birou. Si oricare ar fi alegerea organizatiilor, cele mai importante sunt conversatiile dintre toti cei implicati – luarea in calcul a diferitelor puncte de vedere, a asteptarilor si nevoilor care sa asigure succesul organizatiei.